Bastardo
- 27 mars
- 2 min läsning
Uppdaterat: 12 maj
I Claes på hörnets gamla, klassiska lokaler på Surbrunnsgatan huserar Bastardogänget sedan 2025. Det bjuds på hantverkspasta och inspirationen kommer från Italien. Detta är mitt andra besök. Och vi kan väl säga att förväntningarna är höga...
Vi inleder med oliver, en salt variant av Cannoli med ricotta och dill, och en annorlunda kronärtskocka badandes i sås vilket inte riktigt föll sällskapet i smaken. Cannolin däremot var krispig och salt, precis så som vi önskar.
Innan huvudrätten kommer in hinner vi även testa salladen på endive och blodapelsin med stora flarn av smarrig ost, och med en basilikaton. Fräsch!
Vi får in två pastarätter att dela på. Den ena marknadsförs som en vongole, men förutom att den innehåller just musslor och spaghetti känner jag inte igen mig i rätten. Såsen är tjock och har en annorlunda smak mot den buljong med vin jag annars kopplar rätten till. Ingen höjdare tyvärr. Den andra rätten, hummerraviolin, smakar precis som namnet avslöjar hummer i form av hummerfond, och ackompanjeras av något som liknar nässlor och citronzest. Är ärligt talat, och tyvärr, lite besviken på pastarätterna då jag hade en helt annan upplevelse vid mitt första besök.
Servicen var genomgående bra och alldeles sådär lagom. Lokalen är mysig och bordsgrannarna både hippa och världsvana.
Till pastan drack vi varsitt glas Riesling: Vigna Martina. Därefter kom suget efter en pinot, så jag kompletterade huvudrätten med ett glas klassisk Pinot Noir vilket förhöjde min upplevelse något.
Till dessert beställde jag in en blodapelsinsorbet och mitt sällskap tog en desserten i flytande form: Masetto Dulcis från Trentino. Lika sött och gott som min dessert var frisk och fräsch.
Sammanfattningsvis: huvudrätterna var för mig en besvikelse, men det är helt klart ett mysigt ställe med goda ambitioner och finfina råvaror. Så ett tredje besök är inte helt omöjligt.
Inriktning: Italienskt
Miljö: Aningen hipp och högljudd men också mysig
Pris: Medel - hög
Antal vindruvor: 3,5 på grund av pastarätterna

















Kommentarer